Kamis, 19 November 2015

Apa yang menyebabkan Sindrom Usus Mudah Rengsa?

Apa yang menyebabkan Sindrom Usus Mudah Rengsa?

Sindrom usus dianggap sebagai jenis kronik komplikasi gastrousus. Individu-individu yang mengalami keadaan ini sering mengalami simptom kesakitan yang memberi kesan bukan sahaja tahap keselesaan umum mereka tetapi kualiti hidup mereka juga.

Kekejangan di kawasan perut, rasa buang air besar penuh atau kembung, dan tidak teratur semuanya dianggap sebagai tanda-tanda lazim yang berkaitan dengan sindrom ini. Walaupun keadaan ini tertentu tidak dianggap sebagai kanser atau menular, ia mempunyai potensi untuk menyebabkan pelbagai cabaran dalam kehidupan seseorang individu. Dalam panduan perubatan ini di IBS, anda akan belajar apa yang profesional perubatan perlu mengatakan tentang punca-punca sindrom usus terganggu.

The Anatomi Usus

Profesional perubatan masih bergelut untuk mendedahkan penyebab sindrom usus, tetapi terdapat beberapa teori. Teori pertama berkaitan dengan anatomi usus. Di dalam usus, terdapat satu siri saraf dan otot yang membantu untuk menggerakkan makanan dari perut ke kawasan rektum untuk penghapusan.

Adalah dipercayai bahawa mereka yang mempunyai IBS mempunyai jenis hipersensitiviti yang membuat saraf dalam usus lebih sensitif daripada saraf mereka yang tidak mempunyai keadaan. Selain itu, ia dipercayai bahawa pengecutan semulajadi otot-otot usus berfungsi secara tidak normal. Bagi ramai dengan keadaan itu, kontraksi boleh menjadi terlalu lemah dan terlalu perlahan. Bagi orang lain, kontraksi mungkin terlalu keras dan terlalu kuat. Akibatnya, gejala-gejala seperti buang air besar tidak teratur dan kekejangan mungkin dialami.

Diet

Makanan yang mengambil individu mungkin mempunyai kesan ke atas sama ada mereka mengalami gejala yang sering dikaitkan dengan sindrom usus terganggu. Terdapat beberapa makanan yang boleh menyebabkan sembelit. Makanan ini termasuk roti dan bijirin yang dianggap diperhalusi, minuman yang mengandungi kafein, dan mereka yang mengandungi tahap yang tinggi protein.

Terdapat juga makanan yang dianggap menjadi punca bagi mereka cirit-birit mengalami. Makanan ini termasuk mereka yang mengandungi banyak lemak, produk makanan goreng, dan produk tenusu. Jika seorang individu mengalami simptom kesakitan yang berkaitan dengan IBS, mereka perlu berjumpa dengan doktor mereka tentang rancangan diet yang akan membantu untuk menyediakan vitamin, mineral dan nutrien lain yang dikehendaki bagi ketetapan.

Tekanan

Ramai doktor percaya bahawa tekanan berpotensi menjadi penyebab untuk pembangunan sindrom usus terganggu. Sememangnya, ini telah dikenal pasti sebagai pencetus bagi ramai yang mengalami komplikasi gastrousus ini. Situasi seperti komplikasi kewangan, isu-isu hubungan, dan juga kebimbangan yang berkaitan dengan hari untuk keadaan hari itu satu pengalaman individu boleh menjadi punca untuk IBS.

Adalah penting bagi mereka yang mengalami keadaan ini untuk belajar teknik-teknik yang akan mengurangkan jumlah tekanan yang dialami dalam kehidupan, mencari hobi yang akan membolehkan untuk berseronok, atau menikmati sesi terapi untuk mengatasi tekanan yang menyebabkan komplikasi gastrousus. Walaupun punca sebenar sindrom usus tidak diketahui, teori-teori yang menyediakan kedua-dua doktor dan pesakit dengan maklumat yang cukup untuk sekurang-kurangnya mendapatkan beberapa jenis kawalan ke atas gejala.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar